Ahojte, môj syn nastúpil do 1.rocnika, samozrejme už po prvom dni sťažnosti na neho, čo mi bolo jasné, že tak bude. Vraj bol vo veľkom strese, nepočúval učiteľky, chcel ísť od rána domov, nič nejedol a nepil. Je veľmi inteligentný, ale zlyháva v praktických samoosluznych činnostiach. Je možnosť asistentky v takýchto prípadoch? Treba na to nejake potvrdenie odporúčanie od psychológa? Chcela by som mu pomôcť, viem, že je iný ako väčšina detí, je introvert.
ty musis priniest papiere od lekarov, posudky (diagnozu) na zaklade ktorej mu vedia pridelit asistenta.
problem je, ze asistentov je malo, nie vsetky skoly co si zaziadaju aj asistentov dostanu.
Ked aj dostanu a potrebuju napr 4, mozu dostat len 2 lebo proste nie su.
Jeden asistent moze mat na starosti aj 2-3 deti v triede. T.j. ucitelka nieco vysvetluje, asistent to iste zjednodusene vysvetluje 2-3 ziakom s diagnozou. Asistent nebude len pri tvojom dietati cele vyucovanie, moze sa stat, ze bude vo vasej triede na matiku, slovencinu a potom pojde do druhej triedy na matiku a slovencinu pre ine deti.
v prvom rade vies ake mas dieta a ak bol problem uz predtym mala si to riesit nie supnut dieta do skoly a potom vyplakavat po 1 dni ze to tam ucitelky s nim nezvladaju... prepac som otvorena. ziskat asistenta cez stat nie je jednoduche a takmer nemozne. musis mat specialnopedagogicke vysetrenie + psychologicke vysetrenie z cpppap (samozrejme musi tam bytnejaka diagnoza) + odporucanie na integraciu + odporucanie na asistenta. potom skola poda ziadost o pridenie a je 5% sanca ze asistenta tvoje dieta dostane (nakolko aj ine deti v skole maju diagnozy a tiez ak skola dostane asistenta pojde ak k nim na hodinu) a aj to sa robi na 1 skolsky rok dopredu, takze jedine ak si ho zaplatis skola mu ho prideli. inak to realne nevidim
Podľa tvojho opisu nárok mať nebude . Na osobného asistenta by musel mať diagnózu vážnu , ani bežný asistent mu poskytnutý nebude . Samozrejme musíš mať na papieri , že ho potrebuje . Byť " iný" , "introvert" , "zlyhávať v samoobslužných činnostiach " nie sú dôvody , diagnózy , ani iné znevýhodnenia .
Ja pracujem ako asistentka , toto naozaj nie sú dôvody .
.
Asistentov je veľmi málo, každým rokom žiadame ďalších a ďalších, žiadosti sa schvaľujú na nasledujúci šk.rok. Spôsob (postup), akým ho môžu tvojmu dieťaťu prideliť, je spomenutý vyššie. Moja dcéra bola integrovaná od 2.roč. pre poruchy učenia (dyslexia, dysgramatizmus a dyskalkúlia 2.st.). Včera nastúpila na strednú. Počas celej ZŠ sme sa asistenta nedočkali 🤷🏻♀️
Ako mu dopadlo psychologicke odporucanie do skoly?nema skola psychologicku, ze by si sa isla porozpravat?Ake samoobsluzne cinnosti?je to velka zmena zvykne si.Moja dcera bola vzdy pomalsia, rozvazna, introvert bala som sa ci si stihne vybrat zosity, zapisat ulohy mala svoje tempo, ale po mesiaci to bolo lepsie.Nejedol, nepil mozno zo stresu tam uz nie je ucitelka ako v skolke, ze mu to bude pripominat.
On nechodil do škôlky? Alebo si si povedala, že ho dáš do školy aj keď vieš, že to bude naprd?
Ak je"iný" - má nejakú diagnózu?
Inteligentné a introvertne dieťa nie je diagnóza. Takých je kopec a v škole nemajú žiadny problém.
Mne z toho opisu vychádza, že ste prípravu do školy zanedbali, buď je nevychovaný alebo má nejaký problém, ktorý musel byť viditeľný aj pred rokom.
mohla by to byt dyspraxia, treba navstivit psychologa, ak to psycholog vyhodnoti, ako zavaznu poruchu, tak ano, asistenta moze dostat, ale je to na dlho, niekolko mesiacov vysetreni, mozno az v dalsom rocniku by to uzavreli, zatial treba najst nejake vhodne terapie, ktore by mu pomohli
druhy variant je, ze mu nic nie je, len dieta nebolo dostatocne stimulovane, napr nechodil do skolky, doma sa mu nevenoval cas vhodnym sposobom a aj toto moze narobit taketo zavazne problemy
Je tiež aj možnosť mu asistenta zaplatiť, alebo ho preradiť do sukromnej škôlky, kde je menší počet žiakov a učiteľka ich v pohode zvláda 🙂
dieťa má nárok na asistenta len ak má diagnózu.....to že neje, nepije, nie je samostatný je skôr že nie je pripravený na školu a mal mať odklad....ale ak nemá diagnozu nemá nárok na asistenta....asistent nedáva v škole dieťaťu ani piť ani jesť, len mu pomáha s učivom....
Ok, ďakujem za odpovede. On je len silný introvert, vraj celý čas v školskom klube stál pri okne. Problém je, že sa nechce baviť s druhými deťmi. Aj v škôlke sa už takto prejavoval posledný ročník. Na dvore sa hral iba sám. Bol veľmi tichý, učiteľky si mysleli, že ho snáď doma týrame, preto sledovali reakcie keď sme pre neho prišli či k nám uteká. Kdesi po pol roku zostala učiteľka v škôlke v šoku, že on aj rozpráva, keď odišli všetky deti zo škôlky domov, a zostal tam náhodou sám najdlhšie, tak sa mu nezatvorili ústa, on má ako keby dôveru v učiteľke ale keď su tam iné deti, tak nepovie nič.
A tiez bol vo veľmi veľkom strese, bol úplne mimo, keď sme pre neho prišli. Z toho dôvodu, zrejme ani nič nejedol a nepil, lebo mal stiahnutý žalúdok. Ja verím, že časom sa aklimatizuje, s učiteľkou sa chcem porozprávať, že je silny introvert, inak je veľmi šikovný a múdry.
Prepáč ale toto si mala riešiť najneskôr pred zápisom do školy. Teraz bude tvoj syn zbytočne trpieť.
@januska12323 a ako by si to vyriešila?
Objednať sa do CPPaP na vyšetrenie, buď by zistili, že je naozaj "iný" alebo len introvert ako ty hovoríš. Ak by nemal žiadnu diagnózu tak by som sa snažila ho motivovať vystúpiť zo svojho sveta. Rozprávať v škole potrebuje, jesť a piť tiež. Ale zdá sa mi zvláštne, že učiteľky v škôlke ti neodporucili konzultáciu v CPPaP keď sa s nimi nekomunikoval.
Moj syn je nadpriemerne inteligentny a kedze je tym padom dieta so specialnymi vzdelavacimi potrebami, mal na skole asistentku a aj individualny vzdelavaci plan.
@jabura my sme za tých 9 rokov boli v troch rôznych poradniach a iba v jednej jej to takto upresnili. Rieši to špeciálny pedagóg po psychologickom vyšetrení.
Oneskorený vývin reči sa väčšinou časom "stratí" a dieťa dobehne rovesníkov, nemusí to byť dlhodobá záležitosť. Dcéra ho mala dg ako trojročná, no ako päťročná už hovorila úplne v pohode a reč (výslovnosť) sme viac neriešili. Dg by mal v tomto prípade upresniť klinický logopéd.
Vy ste neboli na vyšetrenie školskej zrelosti? Mne to príde, že tvoj syn môže mať aj nejakú diagnózu, lebo keď vôbec nekomunikuje s deťmi ani s učiteľmi, keď sú tam iné deti, tak ako sa bude učiť? Môj syn to robil, keď mal 4 roky, mal oneskorený vývin reči, bol hanblivý, nevedel dobre rozprávať, tak bol radšej ticho. Ale neskôr sa to upravilo.
Ak má problém so samoobsluhou tam asistenta ani náhodou nečakaj.. To ,že je introvert neznamená tiež že ho nutne potrebuje.. Asistenta dostávajú hlavne deti s Adhd ,add , či poruchami učenia, autizmom.. Kopa deti s týmito ťažkosťami asistenta nemá , lebo ich je veľmi málo.. K psychológovi ho vezmi ( koniec koncov aj tak ťa bude k tomu škola uháňať už po týždni dvoch) , aspoň zistíš čo je vo veci a môžte na Tom pracovať.. A ako vieš že je veľmi inteligentný? Už ste absolvovali nejaké vyšetrenia?
Moze byt asperger...ak je uzkostny a introvertny urcite si s nim mala chodit k psychoologicke nech ho pripravi na skolu.Mozno len zle znasa zmenu...skus poprosit ucitelku nech nanho trocha dohliadne.Aj doma ho uc samostatnosti nerob veci zanho potom sa bude bez teba citit bezradny
Musis mat papiere z centra pedadogicko psychologickeho poradenia a prevencie musis mat odporucanie na asistenta. Bez tychto papierov ti asistenta nikto neda, vacssinou sa to dava detom zo specifickymi poruchami reci a ucenia, detom zo zdravotnym postihnutim...vsetky papiere sa posielaju v aprili na dany skolsky rok na ministerstvo skolstva, pricom tieto papiere odosiela riaditel skoly, takze na tento rok uz asistenta mat nebudete aj ked budete mat vystavene papiere.
Moja dcera ma NKS , a dalsie diagnozi a asistenta na tento rok dostala kedze sme ho ziadali v aprili na zaciatkom roka.
asistenti sa prideluju spravidla na zaklade odporucania cpppap- pri detoch so specialnymi vychovno vzdelavacimi potrebami