Dobrý deň. Prosím o radu určenia rodu ohľadom prídavných mien, ktoré stoja za podstatnými menami. Ak má samostatné príd. meno tak pohoda ž.r. aká, končí na -a napr. pekná, m.r. aký, končí na -ý napr. pekný str.r. končí na -e aké pekné . Ak sú však spojenia s podst. menom a nekončí na a, y, e . má problém. Nejaké pomôcky ? Príd meno a podst meno sa zhodujú v rode avšak v týchto príkladoch nie....hm. Môžete sa prosím pozrieť na tieto vety? ĎAKUJEME
Skrývali sa v hustom kroví - príd. meno hustom, rod str.
/ Aké krovie? Husté .
Venovali sa najlepším hračkám - príd. meno hračkám, rod str.
/ Akým hračkám?, Aké hračky?
Do prázdnych vedier naliali vodu - príd. meno prázdnych, rod str.
Aké vedrá? Prázdne, Do akých?
V byte vymenili starší nábytok - príd. meno starší, rod mužský
/ Aký nábytok? Starší.
Zbierali plody z ovocných stromov - príd. meno z ovocných, rod muž
/ Z akých stromov? Ovocných. Aké stromy?
@mv75 Rod pridavneho a podstatneho mena sa ma zhodovat? Potom by som dala podstatne meno do zakladneho tvaru a z toho vychadzala. To krovie, ta hracka, to vedro, ten nabytok, ten strom.
ved to, upne sme zmagorený z toho
Prídavné mená sa zhodujú v rode, čísle a páde s podstatným menom. Ucujes ich teda podľa podstatneho mena. Vzor nepatrí do gramatickej kategórie. A prídavné mená a podstatne mená majú rôzne vzory.
A akože sa nezhodujú? Zhodujú sa.
@mv75 ja celkovo nerozumiem tvojej otázke. pre ktorý ročník to je prosím? lebo ak nižšie ročníky, povedzme 5. a nižšie, tak určite podľa
@hipuska
no a vo vyšších ročníkoch sa berú vetné členy. lebo nerozumiem celkom tomu, prečo uvádzaš, že prídavné mená stoja za podstatnými. veď v tvojom príspevku stoja všetky pred podstatnými a zhodujú sa s nimi v GR.kategóriách...
@panelacikova presne, aj ja nerozumiem
@mv75 Zhodujú sa v rode, čísle a páde. Čiže koncovka, ktorá robí problém, je iný pád ako nominatív.
@mv75 a ten váš problém s "koncovkami" bude zrejme problém so samotnými pádovými otázkami.
do prázdnych vedier: určujeme rod: "vedro" - to vedro, je to stredný rod, určujeme číslo: do vedier, je ich viac, samozrejme Plurál a určujeme pád: do prázdnych vedier - do koho do čoho? pád G /genitív/. držte sa celkovo slovného spojenia, nie len slova "prázdnych", ale spojenia "do prázdnych vedier" a podľa toho určujte gramatické kategórie prídavného mena "prázdnych"
@mv75 čiže v hustom kroví: v kom, v čom? v kroví - pád lokál
najlepším hračkám: komu? čomu? sa venovali - pád datív
už rozumiete?
@panelacikova pred samozrejme som si neuvedomila, 5r
@mv75 Prídavné meno má svoj vzor. Podľa toho vzoru sa vyskloňuje na pády, podľa otázky. Koncovka sa teda mení, pre určenie rodu sa dá do 1.pádu jednotného čísla.
@katkamatka7 ale 5 taci sa ešte neučili vzory príď.mien.
@hipuska aha, čítam práve, že piataci preberajú len vzor pekný a cudzí. A tie ostatné ako matkin, otcov a páví až neskôr.
@mv75 áno, presne tak. Ale potom pozor na určovanie pádov. Musíš ho naučiť sa správne pýtať, najlepšie celou vetou.
Napr.
V byte vymenili starší nábytok. - Koho vymenili? Čo vymenili? - starší nábytok. Akuzativ, plati pre príd. aj podst.meno
Na smetisku je vyhodený starší nábytok. Kto je vyhodený? Čo je vyhodene? - starší nábytok. V tomto prípade N., platí pre prid. aj podst.meno
Väčšinou robia problém tieto dva pády.
@hipuska piataci sa učia vzory prídavných mien. a to pekný a cudzí
@panelacikova áno. Ale teda okrajovo. A potom v 6 tom pokračujú
ĎAKUJEM ZA VŠET7 RADY.
nedá sa mi téma zrušiť tak prosím už nereagujte, maminy nám dobre poradili a už len trénujeme 🙂.