Tretiak a diktáty

daniela1978
19. mar 2013

dievčatá chcem sa vás opýtať, ako je to u vás s diktátom. na niektorých školách nezarátavajú pri diktátoch zameraných na vybrané slová dlžne a mäkčene. moj mal doteraz dobré známky z diktátu, ale ako náhle začali brať vybrané slová a následne písať diktáty z nich, tak to je otras, samé zlé známky. lenže problém je v tom, že tie chyby sú samé dlžne a mäkčene. doma píšeme toľko diktátov, že sa sama sebe divím, lae už som z toho na nervy. má niekto podobnú skúsenosť?

sympa1
19. mar 2013

@daniela1978 chyby su aj dlžne aj ciarky..ypsilony su ale najdolezitejsie...ide o to ako to ucitelka berie...ci tie bodky a dlzne len ako male chyby ktore moc nerata alebo naopak..ale on sa prave teraz uci spravne pisat takze musi byt znamkovany za vsetko..len cvicit a cvicit

xenicka13
19. mar 2013

aj u nas, ja sice nepisem so synom diktaty, ale jednotku nemal ani nepamatam kedy, stale dvojky, trojky, kvoli dlznom, makcenom, bodkam, otaznikom, hrubky nemava, vybrane slova vie pouzivat

syslica
19. mar 2013

Mám podobnú skúsenosť - a tiež je to o nepozornosti a zbrklosti, prípadne ešte o povrchnom čítaní, kedy si nejakú absenciu dĺžňa či mäkčeňa vôbec neuvedomí. Syslík je druhák, už teraz berú vybrané slová, s ktorými ale problém nemá... učiteľka nás po pol roku upozornila, že náročnosť učiva sa bude stupňovať a že pomôcť môžeme len neustálym opakovaním a precvičovaním a aj spoločným "uvedomelým" čítaním. Tak precvičujeme, ale je to namáhavé a už mám poriadne nervy. 😖

sisaha
19. mar 2013

@daniela1978 nepotesim ta, ale kazda chyba zacala byt brana ako chyba, t.zn. na rovnakej urovni je y,i, dlzen, aj bodka na konci vety.

gretka2
19. mar 2013

Zakladom je citat, citat a citat knizky. Tie su pisane gramaticky spravne, a tak si clovek zafixuje, ako to slovo ma vyzerat, a potom by hned mal zbadat, ze tam cosi chyba. To sa tyka "y,i", a aj dlznov, bodiek.
Diktat by mal byt napisany spravne. A k tomu patria aj bodky a ciarky. Ucivo sa na seba nabaluje, takze cim viac toho beru, tum viac je toho od nich vyzadovane. Takze tretiak by mal v idealnom pripade zvladat vsetko, co sa ucili, a vsetko by malo byt aj zaratane do hodnotenia.

syslica
19. mar 2013

@gretka2 Tak toto, čo píšeš, je takmer doslovne citát našej pani učiteľky - a úplne súhlasím. Ona napríklad číta s deťmi na hodine nie texty z čítanky, ale normálnu detskú knihu. Má ju každý žiak a následne o prečítanom spolu diskutujú a pod. Len ja mám bohužiaľ z nášho spoločného čítania skúsenosť (čítame ozaj veľa), že nie všetky knihy sú písané a vytlačené gramaticky správne. 😖 Už som videla také hrôzy na papieri, že mi vlasy dupkom vstávali... napríklad v Ezopových bájkach bolo namiesto cap napísané "kozol" a v Žabke Ťapke zas "žabý krik" a to je ozaj len zlomok našich objavov z knižiek.

gretka2
19. mar 2013

@syslica no toje fakt dost ubohe, lebo na detskych knihach by si mali naozaj vydavatelia zalezat, co sa tyka gramatiky.
Syn je tiez tretiak, citat vie od 4 rokov, ale citat knizky dlho nejako nemal zaujem. Az v 2.triede zacal, ale chytilo ho to tak, ze 300 strankovu knizku ma precitanu za 2-3 tyzdne po veceroch v posteli. Jasne, z etie pismenka su trosku vacsie, ale mala som podozrenie, ze ci to naozaj precital. Ale porozpraval mi obsah, a nemam dovosd mu neverit 🙂 Akurat to ide dost do penazi, tak chceme ist do kniznice.
Dolezite je "citanie s porozumenim", aby deti aj stihali chapat a pamatat si dej....to je vlastne zakladom vsetkeho ucenia.

@daniela1978 to, ze pred tym, ako zacali brat vybrane slova, tie ciarky a dlzne pisal, znamena, ze asi netrpi dislexiou, ide asi o to, ze sa prilis sustreduje , aby neurobil "hrubku", a na ostatne az tak pozor nedava.

lanah
19. mar 2013

Môj brat sa trápil s čítaním a písaním do 5.ročníka ZŠ (dokonca ho chceli poslať do "pomocnej" školy 😖 ).

Druhostupňová pedagogička si až všimla, že niečo nie je v poriadku a poslala ho na vyšetrenia k psychológovi.
Tam mu zistili dyslexiu a dysgrafiu. Odvtedy bol odbremenený od diktátov a známky sa mu výrazne zlepšili.

Skús sa poradiť s psychológom, pretože pedagogičky v škole nie sú v tomto kompetentné 😖

anasstazia
19. mar 2013

Ahoj, mojej dcére na škole bol zavedený zošit Cvičné diktáty od druhého polroka prvej triedy. Teraz je štvrtáčka. Tento zošit zaviedla pani učiteľka a my rodičia musíme každý deň deťom diktovať 3 riadky diktátu k danej téme, ktorú preberali a ona si to vždy v pondelok skontroluje a podpíše. Zaujímavé je pre mňa to, že som nevedela, že niekde by na škole nerátali za chybu dĺžne a mäkčene. Podľa mňa to zbytočne vedie k zlým návykom už od začiatku. Dokonca v škole písali aj rôzne cvičenia, kde museli v slovách práve tieto spomínané veci dopĺňať. Tento spôsob, ktorým fungujeme od prvej triedy, prináša dobré výsledky celej triede, kde to pani učiteľka zaviedla. Dcéra píše diktáty na jednotky. A ja som potom ešte aj dcére nakúpila od tretej triedy rôzne učebnice na pravopisné cvičenia a to mi doma dopĺňala a hovorila som jej, aby si vždy každé slovo prečítala a premýšľala, či mu nič nechýba a aký ma zmysel. V tých slovách, v ktorých robila chyby v diktátoch, sme potom častejšie drilovali, hocikedy som to slovo len tak pripomenula, že ako sa to píše nech mi povie a ona to aj takto dostala ho do hlavy. Tak držím palce.

daniela1978
autor
20. mar 2013

No včera zasa krásna známka........ale to boli I a Y v slovesách a prídavných menách, čo sa ešte neučili a pani učitelka mu to dala za chybu, teda nie len jemu. Tvrdila mi, že deťom diktuje aké ičko ide, ale zatial mi 3 deti potvrdili, že to nie je pravda.........

vadimka
20. mar 2013

@daniela1978

no ja si myslim, ze tretiakom uz nema co pani ucitelka diktovat ake i,y ide....diktaty su prave na to, aby sa to naucit...ja to robim tak, ze ked je horsia znamka, davam ten isty diktat aj doma....vela krat sa len tak spytam, ake je i,y v nejakom slove, dokonca sa tak doma hrame..mam druhacku a stvrtaka....dolezite je to cvicit...aj ustne...citat, citat, citat....vela deti ma obrazovu pamat,,,,vybrane slova je dobre napisat na tvrdy papier a zalepit napr. v blizkosti postele...my sme to tak spravili a ked sa syn zobudil mal to hned na ociach, netreba otvarat knihu....dcerka si takto oznacila samohlasky,spoluhlasky.....dokonca si casto pise anglicke slovicka a vesia v blizkosti postele..rano, cez den,vecer mrk a je to v hlavicke... 😉

daniela1978
autor
20. mar 2013

@vadimka no a ako to deti majú vedieť, že v slovese ide na konci I , keď sa to neučili.......to sa mi zdá trochu scestné......ak sa to neučili, tak by to nemali mať hodnotené. najradšej mám tvrdenie, že to majú mať načítané, vtedy ma ide poraziť. nemyslím si, že pri čítaní knižiek si dieťa, ktoré sa nestretlo s pojmom sloveso uvedomí, že v slove bežali, je preto na konci mäkké I, pretože je to sloveso........a to my čítame dosť.

silvia07
20. mar 2013

u nas sa zaratava vsetko ako chyba...aj makcene aj dlzne ....a pri pisani slov, ktore nepoznaju, diktuje aj ake y i maju napisat...a tiez vela deti tvrdi, ze nediktuje...ale oni casto povedia, co sa im hodi 🙂

nam ucitelka na rodicku vravela, ze vela deti robi najviac chyb v opise...este viac ako v diktatoch...
a ze vela deti pise zle i y , lebo nepoznaju vyznam slov....ked napise v slove zle icko, treba mu dat napisat na to konkretne slovo vetu...aby sa mu to slovo zafixovalo v nejakom spojeni

simca06022011
20. mar 2013

no u nas fungoval jedine trening.. doma 5 diktatov, kazde slovo s chybou sme potom napisali 10x spravne... cim viac chyb tym viec pisania :P a pisat sme vedeli vsetci nakoniec.. bozska to trpezlivost nasej ucitelky 🙂)))

stanislavao
20. mar 2013

@daniela1978 tu pomoze jedine trening. musi si davat vacsi pozor, ved ten dlzen a makcen tam musi pocut. a ak nepomaha uz nic, mozno ma nejaku poruchu. nie kazde dieta moze byt jednotkar. jedine trenovat a civicit. nemusi stale len pisat, ale skuste aj len ustne ho skusat. povedzte slovo a nech vymenuje kde je v slove dlzen, makcen, kde je i a kde y.

renca3
20. mar 2013

@daniela1978 . nasi sa ucili, ze -li ked je minuly cas slovies. Nevie to takto pomenovat, ale maju to vediet. Slovesa sa este sice neucili, ale je to nejaka cinnost, co sa uz stala. Davala som diktat synovi a jeho spoluziacke " do rieky Moravy " syn napisal Moravi, ona Moravy. Ked som sa jej opytala, odkial vie ake i/y, povedala, ze uz to videla niekde napisane. Velmi vela cita. Takze to citanie urcite pomoze. Moj synator cita minimalne a tak to vyzera.

vadimka
20. mar 2013

@daniela1978

beriem kazde dieta je ine, moj syn ma fakt dobru pamat, jemu som raz, to bolo fakt par sekund len povedala pocuj "vsetko, co sa pise na=li ako= robili, skakali, sedeli,tancovali,hrabali,hadali,pisali,citali atd =je VZDY i 😉 uz to vie aj moja dcera druhacka... 😉
ono nestaci len v skole, mozno to aj ucitelka hovorila, ale treba aby rodic dovysvetloval....keby sa nevenujem dcerke co su to hlasky /ale nie pouckovo/, tak doteraz sa z tych hlasok nevyhrabe....niektorym detom skola nestaci,,,prip. ucitel to nevysvetli aby deti pochopili....ak sa ti zda, ze uc. dava to co sa neucili, musis sa obratit na nu....moze sa to stat...ak ta to tak trapi treba to riesit... 😉

gretka2
20. mar 2013

Nasi tretiaci sa uz ucili, kedy je v pridavnych menach, aj v slovesach "y" a "i"... A tiez s aeste neucili slovne druhy.
A jasne, ze deti nepoznaju vsetky slova, co sa vyskytnu v diktatoch, alebo inde na vyucovani, ale synova ucitelka im vysvetli, ak nerozumeju, alebo nepoznaju to slovo. A syn si zvykol, ze ked nieco nepozna, napr. v knizke, tak pride za mnou, alebo za tatom, a vysvetlime, alebo (castejsie) vygooglime obrazky 🙂 ...lebo kym by som sa ja vykoktala, napr.ze co je "lan", tak za par sekund mu ukazem kopec obrazkov. Alebo si ich najde sam.

daniela1978
autor
21. mar 2013

@renca3 no naši práveže nie, ja mu vysvetujem, že ked je to nejaká činnosť s ičkom na konci, tak je to I, ale nechcem mu pliesť hlavu a učiť ho niečo, čo sa ešte neučili. mylsím, že majú toho na pleciach naložené viac ako dosť a nie ešte, aby sme sa doma hrali na školu a vysvetlovala mu niečo, čo sa ešte neučili. a nerozumiem, ako je možné, že na každej škole sa učia niečo iné.....kedysi to bolo tak, že každá škola išl apodľa metodického plánu a bolo...... renca nevadí 🙂 aj knažko zmaturoval na druhý krát 😀

renab
21. mar 2013

@daniela1978 u nás učiteľka diktuje i,y, keď sa to neučili (na konci slovies, prídavných mien). ale súhlasím s tým, že je to aj o čítaní. moje deti čítajú tiež od štyroch a napr. dcéra už v prvej triede písala gramaticky správne. keď sme sa jej pýtali, ako na to prišla, tak nám povedala, že jej stačí si tam to i predstaviť a keď tam má byť y, tak sa jej tam jednoducho nehodí. tvar toho slova jednoducho mala v pamäti. so synátormi to bolo trošku horšie, lebo až tak veľa nečítali, ale z diktátov máme jednotky.

ilooli
14. mar 2015

Niečo na precvičenie - www.testy.eduportal.sk 🙂

martinhorvath
Odpoveď bola odstránená
Zobraz
martinhorvath
Odpoveď bola odstránená
Zobraz
martinhorvath
Odpoveď bola odstránená
Zobraz