katkaastrapacik
26. júl 2021
72 

Blíži sa august – ako pripraviť deti s poruchami učenia na návrat do školy

My, čo máme školopovinné deti s poruchami učenia vieme, aký ťažký bude opäť september a s ním spojený nástup do školy. Dá sa naň vôbec pripraviť ?

Aj keď bude reč o začiatku školského roka, vrátim sa na chvíľu ku koncu toho predchádzajúceho. V polovici mája, keď bolo treba pomaly začať opravovať známky, mi pani špeciálna pedagogička z Pedagogicko - psychologického centra jasne vysvetlila, že môj syn je už „vypnutý“ a nemôžem od neho, čo sa školy týka, čakať „žiadne zázraky“. Aj za cenu horších známok ho treba nechať oddychovať a príliš ho nevysiľovať učením. Keď som sa na ňu spýtavo pozrela štýlom „...to snáď nie, veď sa blížia koncoročné písomky!“, doplnila, že niektoré deti s poruchami učenia zvyknú v júni dokonca užívať tzv. sociálne voľno. Už sa skrátka neučia vôbec. V našom prípade sme zvolili zlatú strednú cestu a syn, hoci mal excelentnú dochádzku a v škole musel plniť všetky zadania, nedostával viac (po dohode s triednou učiteľkou) domáce úlohy. Každý deň som na ňom po škole badala výrazné znaky únavy, bol málo zhovorčivý, posedával, polihoval a vždy potreboval aspoň hodinku – dve na regeneráciu, aby bol schopný podvečer zájsť s loptou aspoň na dvor. A to má ADHD, takže pre nás dovtedy nezvyčajný úkaz ! Našťastie máme chápavú pani učiteľku, ktorá oceňovala, že počas vyučovania dokázal ešte prejaviť snahu, aj keď výsledky neboli dokonalé. A tak sme sa s vypätím všetkých síl prepracovali až k prázdninám. Celý júl ho nechávam oddychovať, na školu je uvalené z jeho strany prísne embargo. Nemôžeme sa o nej ani zmieniť, ak mu nechceme s manželom príliš dvihnúť tlak. Avšak syn vie, že čoskoro príde august a my pomaly a postupne začneme opakovať učivo a dostávať sa „do formy“. Lebo s týmito deťmi to skrátka nejde príliš zhurta.

Rozhodla som sa, že preskočíme čítanku, učebnice zo sloviny aj matiky a necháme na ne ďalej pozvoľne padať prach. Namiesto toho som si zadovážila (po konzultácii so špeciálnou pedagogičkou) iný typ učebníc, resp. špeciálnych pomôcok. Rada by som vám ich predstavila, pretože verím, že predstavujú účinný nástroj pomoci.

  1. Čitateľské tabuľky, autor: Novák Jozef

Ako už názov uvádza, ide o tabuľky zostavené zo slabík a slov, určené pre nácvik čitateľských zručností u dyslektikov. Tabuľky sú usporiadané do menšej knihy formátu A5 v hrebeňovej väzbe. V úvode je používateľ poučený, ako správne s tabuľkami narábať. Samozrejme, slabiky, číslice a slová v knihe nie sú usporiadané len tak halabala, ale majú svoju štruktúru, zmysel a význam. Otvorené slabiky, keďže sú jednoduchšie na prečítanie a výslovnosť, majú prednosť pred zatvorenými slabikami. Nasledujú trojslabičné, štvorslabičné, päť a viac slabičné slová atď. Dôraz sa kladie aj na nácvik zrakového rozpätia, keďže deti s poruchami učenia, napríklad v kombinácii s ADHD majú tendenciu predbiehať text skôr, ako ho vôbec prečítajú. Oko je jednoducho rýchlejšie ako myšlienka a slová, bez toho, aby ich poriadne prečítali, si zvyknú potom domýšľať, alebo tipovať. Svoju rolu, okrem samotných slabík a slov zohráva aj ich grafické vyjadrenie (v riadkoch, stĺpcoch, do trojuholníka a pod.), veľkosť písma, sýto žltý podklad a absencia rušivých obrázkov a doplňujúcich textov. Myslím, že aj v prípade, že nemáte potvrdenú dyslexiu u svojho dieťaťa, môžete začať s tabuľkami pokojne pracovať. Určite mu neuškodia a možno vám pomôžu odhaliť problém, ktorý Vaše dieťa má.

  1. Čítanie pre dyslektikov, autor: Horecká Mária

Nám sa to stalo v prípade zošitovej cvičebnice formátu A4 s názvom Čítanie pre dyslektikov. Syn ešte nemal potvrdenú dyslexiu, keď som mu cvičebnicu predložila  a na moje obrovské prekvapenie, čítal z nej aspoň o 70% lepšie, ako zo školskej čítanky, alebo učebnice zo slovenčiny. Prečo ? Opäť tie isté dôvody: font písma, dodržiavanie čitateľskej hygieny pri úprave strán, a čo je najdôležitejšie: slabiky v každom texte farebne rozlíšené na červené a modré. Dieťa tak môže slová čítať bez premýšľania, kde jedna slabika končí a druhá začína. A nejde pritom len o deti, ktoré ešte stále slabikujú. Má to význam aj u tých, ktorí už síce čítajú celé slová, ale s ťažkosťami. Kniha je rozvrhnutá na tri časti: prvá je zameraná na čítanie jednotlivých slov, slovných spojení a krátkych viet. Druhá na čítanie básničiek, veršovačiek, riekaniek a tretia na krátke poviedky a rozprávky.  Tie majú na rozdiel od čítanky (2. ročník ZŠ a pochybujem, že tretiacka je lepšia...) jednoduchý dej, jazyk aj pointu, zbytočne dieťa neodkláňajú od techniky čítania a zároveň mu umožňujú ľahšie pochopiť obsah, ktorý čítajú. Knihu nemusíte čítať od začiatku. S vašim dieťaťom môžete začať tam, kde to potrebuje, resp. kde uznáte za vhodné. A nenechajte sa pomýliť, tak ako Čítanie pre dyslektikov, ani Čitateľské tabuľky nie sú určené len pre prvákov základných škôl. Môžu vám ako pomôcka slúžiť pokojne celý prvý stupeň základnej školy.

  1. Hravé čítanie s porozumením, autor: Kollerová Eva

Hravé čítanie s porozumením predstavuje pracovný zošiť formátu A4, ktorý má tri diely: pre vekovú kategóriu 7-8 rokov, 8-9 rokov a 9-10 rokov. My máme doma tú druhú. Cvičebnica je rozdelená na textovú časť (krátke texty, prozaické aj veršované) a následne úlohy k nim. Úlohy, tzv. „doplňovačky“ nie sú zamerané výlučne na písanie, ale aj krúžkovanie, spájanie, značenie, čo prispieva k tomu, aby sa dieťa nevyčerpalo prílišným vypisovaním. Dôležité je, že Hravé čítanie kladie dôraz na význam textu, ktorý zvykne deťom s poruchami učenia unikať, keďže sa boria s technickou stránkou čítania. Obzvlášť teda, ak má vaše dieťa problém s čítaním s porozumením, ide o vynikajúcu pomôcku. Texty nie sú obsahovo jednotvárne, naopak, počítajú s čitateľmi, ktorí majú radi príbehy, ale aj prakticky zamerané deti, pretože tu nájdu napríklad jedálny lístok, inzerát, pozvánku, či kalendár.

Bez ohľadu na to, do čoho sa so svojimi deťmi v auguste pustíte, moja skromná rada znie, postupujte pomaly a uprednostnite zábavnú formu pred direktívnou, aby vaše dieťa nevyhorelo skôr, ako škola vôbec začne. Ak má problémy s písaním, je dobré začať omaľovánkami, alebo rozcvičovať rúčku jednoduchým krúžením farbičiek po papieri.  Ak by ste vyskúšali niektorú z mnou odporúčaných pomôcok (kníh), alebo už s nimi pracujete, poprosím o spätnú väzbu aspoň pár slovami. Lebo práve skúseností nás a našich detí sú pre nás mamy na nezaplatenie, pri hľadaní nových možností a východísk.

Začni písať komentár...

Odošli