emjee
23. aug 2023

Summer in Berlin

#tip_na_vylet #berlin

Každý správny výlet sa začína cestou - my sme si, vzhľadom na vzdialenosť a to, že sme sa vybrali len ja so synom, zvolili nočný vlak v lôžkovom vozni. Do Berlína sme dorazili ako tak vyspatí ráno o 10.
Program a vstupy som riešila dopredu cez internet. Kúpili sme si Berlin Welcome Card - okrem mhd sú v nej aj nejaké zľavy na vstupnom.

1. deň:
- Alexanderplatz - námestie s televíznou vežou a svetovými hodinami.
- Väzenie Stasi Höhenschönhausen - exkurzia s anglickou skupinou. Výborná sprievodkyňa, hoci mladšia odo mňa, perfektne pripravená, vedela reagovať na otázky. Potešilo tiež vekové zloženie našej skupiny - bola som tam najstaršia, zvyšok 20-30nici.
- Oberbaumbrücke - dvojposchodový most medzi východným a západným Berlínom.
- The wall museum - múzeum Berlínskeho múru - veľa videodokumentov na dosť malom priestore, trošku rušili zvuky z iných miestností.
- Prechádzka po East Side Gallery - pomaľovanom zvyšku múru. Pri najznámejšom obrázku bozku Brežněva s Honeckerom zástupy ľudí čakajúcich na fotku.

Po prvom dni môžem povedať, že si tu viem predstaviť žiť, aj keď je tu veľa špiny a všelijakých individuí, no takú prepracovanú MHD nemajú asi nikde inde.

2. deň:
- Zámok Charlottenburg - videli sme staré a nové krídlo a mauzóleum, zabralo nám to takmer 4 hodiny. Audioguide perfektne spracovaný.
- Berlin story bunker - alebo ako sa to mohlo stať? Na 3 poschodiach s audioguide vysvetlený vzostup Hitlera, priebeh vojny, posledné dni v bunkri. Oficiálne trvá prehliadka ca. 90 minút, my sme tam boli 160 minút. Fotiť sa tam nedalo.
- Checkpoint Charlie - najznámejší hraničný priechod medzi západným a východným Berlínom.

3. deň:
Potsdam - Sanssouci
- Sanssouci palác
- Zámocká kuchyňa
- Vínne terasy
- Nový palác - ponúkajú dva okruhy, keďže sme už boli v Starom paláci, nechceli mi dať prehliadku kráľovských komnát, ale len spoločenských priestorov - nepochopila som prečo, ale vlastne mi to bolo jedno.
- Charlottenhof vila - len zvonku, lebo až tam sme zistili, že sprevádzanie treba objednať vopred na pokladni ☹ pričom tie sú pri Starom a Novom paláci.
- Čínsky dom
- Sicílska záhrada
- Nové komnaty (v bývalej Oranžérii)
- Historický mlyn
Suma sumárum sme sa nachodili, a to sme ešte neprešli všetko (obrazáreň, kostol, mauzóleum, rímske kúpele...).

4. deň:
- Brandenburger Tor
- Madame Tussauds Museum - konečne múzeum, kde sa figurín možno aj dotknúť.
- Siegessäule
- Vozenie sa po Berlíne, trochu nedobrovoľne, lebo mnohé autobusy a metrá nedodržiavali takt, prípadne končili skôr.
- Rotes Rathaus
- Menschenmuseum na Alexanderplatz - môže sa páčiť, ak také ešte niekto nevidel. Ja som bola pred x rokmi na The Body v Lucerne, toto múzeum je len slabý odvar.

- Po dvojhodinovom oddychu na hoteli sme sa vybrali na Dlhú noc múzeí - za 18, resp. 12€ sa "dalo" dostať do množstva múzeí. Plánovali sme to inak, no do kilometrového radu pred Pergamonmuseum sa nám fakt nechcelo.
- DDR Museum - super, podobné sme navštívili v Budapešti. Bolo tu dosť plno.
- Deutsches historisches Museum - nuda. Steny olepené obrázkami a textami na jednom poschodí. Ľudí podstatne menej ako v DDR, ale stále dosť veľa. My sme to prebehli len z rýchlika.
- Spionagemuseum - sklamanie. Pustili naraz do vnútra toľko ľudí, že sa tam nedalo dýchať ani hýbať. Naozaj sme to preleteli.
- Deutschland Museum - sem sme ani neplánovali ísť, až keď sme sedeli vonku na lavičke a predýchavali špionážne múzeum, zistili sme, že za nami je ďalšie. Syn nechcel ísť dnu, ale presvedčila som ho a - perfektné, oplatilo sa. Výborne spracovaná história Nemecka, kde si na svoje prišiel nielen zrak, ale aj sluch či čuch. Hneď pri vstupe sme vstúpili do lesa, z neho do stredovekého hradu ...

5. deň:
- Berliner Unterwelten Tour 1 Dunkle Welten (ponúkajú niekoľko trás, všetky sú vekovo obmedzené) - trasa zameraná na úkryty počas 2. svetovej vojny. Mali sme úžasného sprievodcu a dozvedeli sa veľa nových vecí. Fotiť sa tu nesmie.
- Denkmal für die ermordeten Juden Europas - pomník zavraždeným Židom
- Berlínsky Dóm - posledný vstup o 16:15 sme prepásli o 3 minúty.
- Anne Frank Zentrum - stála výstava o živote Anny a jej rodiny, o denníku a jeho vydaní.

6. deň:
- Bundestag - privstali sme si, lebo keď som pred týždňom objednávala vstup, bol voľný čas len na 8 a 8:30, pričom kvôli security check tam treba byť aspoň o 15 minút skôr. Malo to výhodu - nebolo tam tak veľa ľudí ako neskôr. Výborne spracovaný audioguide a práve tu v parlamente je vidno, že Nemci o životnom prostredí netliachajú len tak do vetra, ale reálne robia kroky smerom ku klimatickej neutralite.
- Legoland - skôr pre menších, ktorí sa ešte vyhrajú v rôznych dielničkách. Samotná výstava je len pár známych Berlínskych pamätihodností (ale premakaných).
- Samurai Museum - toto bol náhodný výber na strávenie posledných hodín a oplatilo sa.
- Berlínsky Dóm - tentoraz aj zvnútra, vrátane takmer 300 schodov na vyhliadku z kupoly.

A potom šup nočákom naspäť domov.

P.S.: Len na vstupenkách do jednotlivých atrakcií sme minuli vyše 300€.

jeeej, boli sme pred par rokmi
nam sa v Berline velmi pacilo, ked to porovnam s juhom Nemecka (Stuttgart, Mnichov a pod.), tak vsetko tam bolo vyrazne lacnejsie 🙂
ale tak ktovie ako teraz😅

23. aug 2023

@marci77 ja som bola v Mnichove pred 2 mesiacmi, a cenovo mi to tam prislo lacnejsie ako v BA, napr. restauracie

24. aug 2023

@liz_lemon
ano, ceny v restikach sa na Slovensku k pomeru kupnej sily uplne zblaznili,

my sme sa minule zastavili v Rakusku ....a ceny za jedlo lacnejsie ako v Bratislave, okolie Parndorfu

24. aug 2023

Super. Ako ste hľadali ubytovanie?

My sme tiež takto pred rokom boli týždeň v Berlíne 😉 šli sme najmä kvôli koncertu, ktorý 3h pred začiatkom kvôli obávam z búrok zrušili 🙈😅 z búrky bolo iba poprchanie napokon. Ale aj tak super dovolenka za nás 👌

25. aug 2023
emjee
autor

@amima booking

25. aug 2023

Jej mi sme tiež v Berlíne 😂

26. aug 2023
Autor komentár zmazal

Milujem poznavacky. Dik za tip.

27. aug 2023

@marci77 tak BA a Parndorf ok, ale porovnavas neporovnatelne. Skus ist do Viedne, ake su tu ceny.

@liz_lemon Ano, Mnichov je jedno z najdrahsich miest v Nemecku celkovo. Berlin je oproti nemu "lacny"😉

Preco nie Sommer?
@liz_lemon hned by som isla do mnichova. Snad sa mi to v najblizsej dobe podari