Brat si nevšíma brata dvojičku v škôlke. Čo mám robiť?

Zodpovedané
6. dec 2020

Dobrý deň.

chcela by som poradiť ohľadom mojich dvojvaječných dvojičiek. V septembri nastúpili do škôlky. Jeden to ťažko znášal, ale druhý absolútne nemal problém. Keď už v škôlke plač ustúpil prišiel problém s tým, že podľa učiteľky žiarli na brata, že má kamarátov a že sa nehrá s ním. Tým pádom sa v škôlke s nikým nehrá.

A keď aj idú do jedálne a majú sa dať do dvojíc, tak ten jeden uteká k bratovi, aby sa chytil s ním za ruku, ale ten druhý už drží kamaráta a nechce sa držať z bratom. Učiteľka povedala, že prvý to veľmi ťažko znáša a je mu z toho smutno.

Veľmi by som si priala, aby obaja mali svojich kamarátov. Zároveň ma mrzí, že v škôlke ten druhý úplne kašle na svojho brata. Ak to takto pôjde aj ďalej, neviem či by nebolo vhodné ich rozdeliť, aby neboli v jednej triede. Túto možnosť som vždy zatracovala a nechcela som takéto niečo dopustiť.

Čo mám robiť?

Ďakujem

Dobrý deň,

tak ako iný súrodenci je úplne prirodzené, že obe Vaše deti sú odlišné a pritom jedinečné, napriek tomu, že ide o dvojičky. Zjavne jeden z nich je otvorenejší, zvedavý a rád spoznáva nových ľudí a veci. Druhý je iný temperament. Treba sa zmieriť s tým, že súrodenci nemusia byť najlepšími kamarátmi a neznamená to, že nemajú kvalitný vzťah. Keďže druhý skôr potrebuje pomaly spoznávať prostredie, približovať sa k druhým je jasné, že bratova opora by sa mu síce hodila, ale dosah máme len samy na seba. A tak tento druhý zažíva separáciu a osamostatňovanie práve v prostredí kolektívu. Pokiaľ pani učiteľky chápu, že oni sú tie osoby, ktoré ho môžu v tom podporiť a rešpektujú jeho spôsob adaptácie a nájdenia si miesta v kolektíve iste to syn postupne zvládne. Ak by to bolo nad jeho sily badali by ste regres v jeho správaní a potom to treba riešiť.

Je treba mať na mysli, že druhý brat nie je zodpovedný za jeho šťastie a netreba to od neho vyžadovať ani mu pripisovať niečo čoho nie je ani schopný. Koment, že druhý brat na neho žiarli je len interpretácia nás dospelých, čo dieťa robí. Jeho brat sa hrá a užíva si nové podnety, ktoré škôlka prináša. Súrodenca si užije doma, je istota.

To, čo treba robiť je podporovať a povzbudzovať toho, ktorý sa potrebuje naučiť zvládať výzvu začlenenia v kolektíve aj bez brata. Veľa ho počúvajte a prijmite jeho prežívanie situácie. Pomáhajte mu zrealizovať to, čo reálne dokáže spraviť pre svoju radosť on sám.

Držím palce.