Poradíte nám ohľadom výmazu z registra pri znížení splátok hypotéky v čase koronavírusu?

Zodpovedané
2. apr 2020

Dobrý deň,

chcela by som sa poradiť ohľadom našej situácie. Manžel je podnikateľ v autodoprave, kde to teraz stagnuje. Preto sme museli prijať opatrenia a požiadať o odloženie splátok hypotéky v SLSP.

Splátky nám síce neodložili, že oni to nerobia, ale ponížili na štvrtinu. Dostali sme sa do úverového registra na dva roky, aj keď dôvod našej žiadosti je koronavírus. Teraz vláda jedná s bankami o odložení splátok aj o viac ako 6 mesiacov s tým, že človek sa do úverového registra nedostane.

Môžme potom nejak apelovať na to, aby sa urobil výmaz z registra?

Ako máme postupovať?

Ďakujem za odpoveď

Dobrý deň,

chápem, že ste potrebovali reagovať na situáciu skôr, ako by ste začali mať problémy so splácaním. Tiež by som vo Vašej situácii rovnako zvažoval aj túto možnosť.

Riešenie, ktoré ste dostali, Vám pravdepodobne zvýši aj splátky a preplatenie. Preto určite skúste otvoriť túto tému s bankou ešte v období pandémie.

Príklad zníženia v SLSP - PRED PRIJATÍM plošného opatrenia na odklad splátok počas pandémie korona vírusu. Zdroj: https://www.slsp.sk/sk/landing-pages/casteotazky (vid prilozeny obrazok).

Ako píšete, doťahuje sa finálna dohoda bánk so štátom. Na stole je návrh zákona. Odklad by mohol byť možný až na 9 mesiacov. V najbližších dňoch každá banka dá svojim klientom vedieť detail a postup. Niektoré banky už avizovali riešenie cez elektronické kanály.

Požiadavka vlády a Národnej banky Slovenska (NBS) je, aby tento druh odkladu nemal negatívny dopad na klienta. Aby sa o odložené obdobie len predĺžilo splácanie bez sankcií či väčších postihov. Situáciu rovnako sledujem a pomaly sumarizujem informácie aj na blogu www.finporadna.sk, kde bude o tom čoskoro článok. Viaceré veci sa doťahujú až v závere rokovaní, pripomienkujú sa návrhy.

Vo Vašom prípade, ste už o zmenu požiadali. Všetky odklady, ktoré sú spracované pred prijatím vyššie uvedeného riešenia, sú za starých podmienok. Teda je v úverovom registri negatívny záznam. Súčasťou rokovaní bola aj téma, čo v prípade ľudí, ktorí už medzičasom požiadali. Banky samotné k tomu nepriamo klientov nabádali. Na základe prebiehajúcich rokovaní je stále možné, že odklady ako ten Váš, ktoré sa schválili ešte pred prijatím finálneho opatrenia, sa nakoniec budú riadiť novými pravidlami (tj. bez negatívneho záznamu v registri). Čaká sa na konečné riešenie.

Pán guvernér NBS v médiách komunikoval, že odklad splátok nebude znižovať bonitu klienta, ani skóring, teda kvalitu klienta z pohľadu bánk. Zároveň prisľúbil, že dostriehnu na reálne plnenie dohody bánk a štátu. Zápis do registra dlžníkov bol, na základe iniciatívy Ministerstva financií a NBS, riešený aj na európskej úrovni. Ide o všeobecné moratórium dané zákonom a zároveň dohodou finančného sektoru.

Pevne verím, že SLSP ako jedna z kľúčových bánk na Slovensku, vyjde svojim klientom maximálne v ústrety. V zmysle vyššie uvedených skutočností by som Vám odporučil nasledovné.

Počkajte na komunikáciu finálneho riešenia v médiách. Sledujte web SLSP (https://www.slsp.sk/sk/landing-pages/uverovapom...). Následne riešte s bankou Vašu situáciu, že ste dostali len čiastočnú pomoc a chcete využiť tento celkový odklad v rámci nových podmienok. Počas procesu skúste požiadať banku o pomoc s negatívnym záznamom v registri dlžníkov, keďže už v čase Vašej požiadavky bola pandémia. Komunikáciu odporúčam viesť nielen s pracovníkmi na pobočke. Využite komunikáciu mailom, písomne, alebo cez nahrávaný telefonát CallCentra. Všetko si archivujte (mail kľudne vytlačte a pod.).

Rád by som upozornil, že máte vždy právo v banke podať reklamáciu, podnet, alebo aj sťažnosť. Banky sa obvykle snažia, aby bol klient spokojný a neboli jeho práva porušené. V urgentných prípadoch sa môžete obrátiť aj na nezávislé inštancie - Inštitút alternatívneho riešenia sporov SBA či priamo Národnú banku Slovenska https://www.nbs.sk/sk/ofs/informacie-pre-spotre... .

Situácia s odkladmi splátok bola aj médiami podľa môjho názoru zmätočne komunikovaná. Rovnako aj informácie, ktoré podali zamestnanci banky, sa menili v čase veľmi rýchlo. Takže človek sa nevedel rozhodnúť, či ešte počkať.

Ak by ste potrebovali urobiť rýchlu telefonickú či mailovú komunikáciu, využite moje kontakty nižšie. Ak neviete ako, pomôžem Vám s postupom na vyhotovenie výpisu z úverového registra (proces je kvôli pandémii aktuálne upravený). Ten Vám môže pomôcť odhaliť reálny stav a možnosti riešenia do budúcna.

Držím palce.


Ing. Michal Ducký
web a blog: www.finporadna.sk
email: posta@finporadna.sk